Ny leverandør av internett- og TV-tjenester i Fossheim borettslag

31. desember 2020 går vår kollektive avtale med Telia (tidligere Get) ut- De er vår nåværende leverandør av internett- og TV-tjenester. Styret har hatt en anbudsprosess med flere tilbydere, og har valgt Obos Opennet som ny leverandør.

Viktig info: Den enkelte beboer må selv si opp avtalen sin med Telia og returnere utstyret (TV-boks, kabelmodem, etc). Avtalene er personlig mellom beboer og Telia, og hverken Obos Opennet eller styret kan bistå med dette.

I utvelgelsen av ny leverandør har det blitt lagt vekt på disse kriteriene blant annet:

  1. Pris
  2. Teknologi
  3. Valgmuligheter på bredbånd
  4. Valgmuligheter på TV
  5. Bindingstid
  6. Etableringskostnad
  7. Leveringstid 

Endringer i den kollektive avtalen som berører beboere
I trå med at færre bruker lineær-TV har vi valgt en fellesavtale som kun dekker internett-tjenester. Det betyr ikke at TV-tilbudet forsvinner, men at det er valgfritt for beboere om de vil benytte og betale for en TV-tjeneste eller ikke. Obos Opennet har et bredt tilbud av TV-tjenester som lar beboere velge TV-pakker fra forskjellige innholdsleverandører som Riks-TV, Viasat og Nextgentel. Dette vil være stor frihet til å skreddersy TV-pakkene, og det kan gjøres via Vibbo-appen.

For internettilbudet blir det et skifte fra eldre COAX-teknologi til mer moderne fiberteknologi. Hastigheten i dagens kollektive avtale er 10Mbits/5Mbits, noe som er veldig lavt for mange vanlige aktiviteter på internett som f.eks. strømming av Netflix og videosamtaler på hjemmekontor. Mange beboere har derfor betalt ekstra for raskere internett fra GET, som for eksempel 70Mbits/15Mbits, denne kostnaden slipper de med den nye kollektive avtalen som har 1000Mbits/1000Mbits.

Siden tilgang på rask og stabil internett er mer nødvendig i dagens samfunn enn tilgang på lineær-TV, så har styret altså valgt å forskyve dekningen i den kollektive avtalen fra TV-tjenester til bedre internett. Beboere trenger ikke lenger å betale ekstra for raskere internett, men heller betale for lineær-TV om de skulle ønske å benytte seg av det.

Infrastrukturen for fiber-nettverk legges nå i blokken, og dere vil snart bli kontaktet av OBOS Opennet. De vil gi mer detaljer som når og hvordan det vil gjøres, men i hovedsak vil de benytte samme føringsvei som tidligere leverandør, ev. med et innstikk i veggen over/under der kabelbanen føres i dag. Obos Opennet vil ikke montere ned fastlimte og fastmonterte eksisterende kabler og bokser da de i mange tilfeller ender opp med å rive av malingslag/etterlate arr på vegg etc. Dette må gjøres av beboer.

Les mer på om Obos Opennet på: https://www.obosopennet.no/
Kontaktinformasjon til Telia: https://www.telia.no/kundeservice/kontakt-oss-/

Denne informasjonen sendes også direkte til den enkelte andelseier.

Sørg for oppdatert kontaktinformasjon
Styret ber innstendig om at alle andelseiere går inn på vibbo.no eller vibbo-appen og oppdaterer kontaktinformasjonen og godkjenner elektronisk kommunikasjon. I appen finner du profil-siden øverst i høyre hjørne. Skriv inn telefonnr., e-postadresse og trykk godkjenn for elektronisk kommunikasjon.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s